Blonda de la Drept

Mentalitatea la moldoveni

Posted on: Decembrie 7, 2010

„la noi problema e`n mentalitate….trebu s skimbam yn primu rynd mentalitatea la moldoveni…” (comentarii Unimedia). Ce înseamnă „mentalitate”?

Eu dacă vreau să cunosc pe cineva bine, dacă vreau un Xray neinvaziv al unui om care cere un double check – îl fac să scrie. Un mail, un mesaj, sau orice.

MULTUMESC PENTRU COMPANIE A FOST FOARTE PLACUT NOPATE BUNA PUP

Un SMS poate fi o biopsie a minţii care îl generează. O mică particulă, aparent irelevantă, care însă repetă, la scală mică, componentele întregului.

Felul în care scriem expune fiecare element al organizării noastre mentale. Şi asta, pentru că scoate din joc corpul, intermediarul (artificial?) între idee şi societate.

Deseori, în contact direct cu mintea omului – în lipsa zidurilor cu ochi, voce, mimici şi feromoni – argumentele pot părea mult mai confuze şi mai puţin convingătoare decât într-o conversaţie live. De asta, de exemplu, unii politicieni n-ar trebui să-şi faca bloguri şi conturi pe facebook.

Dar, ce înseamnă „mentalitate”?

dragut-o sa shti ca deja nu`mi place..kind s aud vorbe..eu park destul de normal ma`m purtat ku tine..ti`am gresit ku ceva?te`am ofensat?…hai dar te rog tine`t vorbele akasa..da dak tare vreai sa shtii..nu eshti prima kare zice la lume ka folosesk multe punkte kind sktiu…i`ti raspund… folosesk punkte deoarece eu …ma GHINDESK…asa ka data viitoare… in lok sa ma kritici pe la spate intreaba`ma in fatza..eu numa genez sa i`ti raspund….

Faces.md, odnoklassniki ş.a. arată cum funcţionează mintea multor tineri. La ce sunt sensibili. Cum se formează relaţii. Şi cum vor fi aceste relaţii, după ce se vor fi format.

Sigur, mulţi dintre aceşti tineri vor creşte, vor face o facultate şi vor scrie teze de licenţă şi de master; cu vocabular mai bogat, (poate) cu mai multe cratime puse la loc, dar cu aceeaşi schemă logică. Şi iar, munca de stilizator la revistele ştiinţifice de la noi va rămâne şi pe viitor cea mai grea meserie. Iar apelurile procurorilor, cele mai ininteligibile opere scrise vreodată.

//Amonit bai lusere tare mai esti haios … incerc sa imi dau seama cine esti si de ce scrii asa aberatii… o fi murit sor-ta p/u k era la fel de debilizata k si tine…eu nu te-am numit urit doar am facut unele concluzii…mai era p’aici unu ValeriuCiobanu semanati bai,zau… s nu crezi k iti dau mare atentie da kiar esti un tzaran puturos, i-a ,,ciomagu ciobănesc” si bagatzi-l tare acolo unde vad k te maninca… fa-mi placere si scrie fara sa recurgi la vokabularul ciobanesc… Fuck you loser-e!!!

Cel mai trist e că cei care comentează aşa pe Unimedia (dar şi pe protv sau jurnal) arată mecanismele logice ale unui segment informat din societate. Deci informaţia în sine nu e necesar suficientă ca să „schimbe mentalitatea”.

Ceea ce scriem este o fotografie (color) a modului în care mintea noastră funcţionează. Iar câteodată în fotografie putem vedea collaidere şi găuri negre.

Depoziţiile martorei Rusanovschi I. sînt dependente şi reesă din depoziţiile pătimaşei şi de asemenea nu au careva valoare probantă. Trezeşte mari îndoieli şi suspiciuni, şi faptul că pătimita, fugind din Turcia la 30.08.2005 şi venind în ţară, s-a adresat la poliţie abea peste un an, în perioada cînd însăşi Andronic L. era atrasă la răspundere penală şi la 20.09.2006 a fost condamnată în baza art. 220 al. 1 CP, împreună cu alte persoane.

Ăsta e un fragment dintr-o decizie a Curţii Supreme de Justiţie (care citează o altă decizie). Prima din listă. N-am căutat mult.

Suntem aşa cum scriem.

Putem minţi la nivel de substanţă: putem scrie mesaje şi mailuri doar ca să agăţăm; putem să înjurăm confortabil sub anonimat, pe Unimedia; putem emite hotărâri care trezesc mari îndoieli şi suspiciuni.

Dar felul în care scriem va fi întotdeauna un Roentgen al felului în care creierul nostru funcţionează. O reproducere fidelă a ceea ce suntem. O particulă minusculă în care se regăsesc, unul ca unul, toate elementele întregului. Întregul ăsta e „mentalitatea la moldoveni”. Societatea. Tu.

Yn primu rynd, oamenii trebuie să se înveţe să scrie. Să scrie logic, nu neapărat corect. Să folosească instrumentul ăsta că să-şi facă ordine în cap. Gândirea logică se învaţă. E demonstrat. Încercaţi.

28 răspunsuri to "Mentalitatea la moldoveni"

beibi – daca mai k0p1i inca o data mesajele mele de pe pagina mea fara sa ceri permisiune – *censored* jydo-fashista shi esti!

in rest – de’acord. cu toate ca as avea de adaugat si partea cealalta de extreme: ciuvashi care scriu cu neologisme peste neologisme, care se leaga de gramatica celorlalti, care bag citate si fishti din hegel si kennedy, citindu-le de pe wikipedia, care vorbesc ‘a la lupu’ si scriu ok – dar care, de fapt, ascund in spatele la tata ‘intelectualitatea’ asta… nimic. un fel de cunostinte despre multe, si mult despre nimic. superficialii. noua-generatie de blugi rupti. ciuvashii care tin in maini dostoievski si tolstoi, pentru ca asta ‘impresioneaza’ (ok, eu pe nimeni nu am vazut vreodata la o statie de rutiere sa tina in mana razboi si pace) – dar cam asa imi imaginez eu ca ei ‘exista’. pseudo-intelectualii.

uneori, stii… ma gandesc ca eu singur fac parte din dansii. tu nu?

Da’ eu a trebuit sa te cenzurez.

Si partea cealalta a extremei nu-s tipii care se leaga de gramatica si scriu cu neologisme si baga citate de nu stiu pe unde. Partea cealalta a extremei sunt tipii care scriu logic – chiar cu (sau fara) unele greseli, si fara neologisme si citate – dar care raman niste… hm :). Sergiu Mocanu cu tot cu „doctrina” lui poate fi un exemplu.

Lupu nu mi se pare logic.

Cat despre pseudo-intelectuali – da, to some degree as zice ca tu faci parte din ei. Eu mai putin. I just care less ;P

Păi cum să înveţe a scrie corect? Când să înveţe a gândi, dacă la şcoală, la colegiu şi la universitate se predă doar una: „comuniştii-s răi”. E o observaţie proprie, după ce am văzut că la finanţe se predă … a, da, ideologia de partid, şi se pune nota conform apartenenţei la partidul profesoarei. De istorie tac. Nazaria s-a străduit să scrie manuale în care doar o un capitol scrie despre 1000 de ani în istoria culturală a Europei, numiţi în engleză „dark ages”, absolut nici un capitol despre istoria capitalei, despre monumente, arhitecţi, sculptori care au făcut ceea ce vedem astăzi. Nimic despre conducătorii regionali a RSSM şi ce au construit în ţara asta. Doar că au fost deportări. Şi deportări tot. Ah da, şi deportări. Şi exproprieri, şi deportări. Iar la română? A, scuze, la română nu am mai ajuns, că au zis să ieşim cu toţii pe piaţă, cu Roşca, să strigăm „Jos comuniştii”. Apoi Roşca a zis „Sus comuniştii”, câţiva ani de studii normale, cu puţină politică la lecţii, şi a apărut AMN. I-am susţinut, am fugit chiar de la lecţii ca să ascult înţelepciunea redată de Urecheanu la întâlnirea cu alegătorii în aula universităţii. Stăteam cu gura căscată, real, căci nu credeam că un asemenea prostănac a putut vreodată primi voturi.
Timp pierdut în zădar. Lecţii cu absenţe, teme nestudiate, iar ţara oricum e în rahat, şi oricine care zice că o va scoate – o bagă de fapt şi mai adânc. Iar mesajul că o va scoate este învăţat cel mai intensiv, practic în exclusivitate, în detrimentul celorlalte materii care nimănui nu trebuiesc, în şcoli, colegii şi universităţi.

Nu trebuieşte nimănui româna, nici finanţele, şi nici istoria. Trăim absolut bine şi fără limbă, şi fără finanţe, şi fără istorie. Za to politică ştim. Fiecare al doilea cetăţean e doctor (autodeclarat) în politologie. Aşa ne e mentalitatea.

Sunt parțial de acord cu părerea autoarei. Am senzația ca totuși lipsește o piesă (sau mai multe) de puzzle, în sensul că trebuie să mai fie vreun indicator sau factor care influențează sau determină manifestarea unei anumite mentalități. Poate gîndirea? Dar poate și capacitatea și voința de a învăța? De a învăța în sensul larg, din experiențe personale și străine, care pot servi drept exemplu pentru o creștere personală și implicit o schimbare de perspectivă și de ce nu? și de mentalitate. Este adevărat că ce scriem și cum scriem este un indicator destul de fidel al… gîndirii, dar nu neapărat al mentalității. Mentalitatea incorporează în sine nu doar limbajul, iar deseori limbajul mai degrabă limitează decît facilitează manifestarea unei mentalități. Americanii, de exemplu, sunt departe de a avea un limbaj coerent, curat și frumos, din contra, este plin de slang-uri, abrevieri și uneori nu are un fir logic. Exemple pot fi aduse multe referitor și la alte popoare. Însă la nivel de mentalitate, cred că multe popoare/ națiuni ar avea ce învăța de la ei, de la americani. Este într-adevăr limbajul cel care redă în mod fidel o anumită mentalitate? Cred că este destul de simplist să se judece o anumită mentalitate doar din perspectiva limbajului 🙂

„Yn primu rynd, oamenii trebuie să se înveţe să scrie. Să scrie logic, nu neapărat corect. Să folosească instrumentul ăsta că să-şi facă ordine în cap. Gândirea logică se învaţă. E demonstrat. Încercaţi. ”

Este exact invers la ce spui tu , de fapt. Gramatica se invata , logica nu . Ea sau este sau nu-i.

Limbajul folosit reda mai mult gradul de cultura si educatie si nu mentalitatea unei persoane. Si da, cultura se invata.

In privinţa politicienilor, sa nu ai nicio grija. Acei dintre ei care îşi fac bloguri, îşi ţin bine la control propria mentalitate şi postează pe blog, de obicei, partea ei “luminoasă”. De fapt, ei au nevoie de retele de comunicare nu pentru a se developa pe sine, nu pentru a-şi etala sinceritatea, ci pentru a ne manipula pe noi, în dorinţa de a aduna cât mai mulţi simpatizanţi la viitoarele alegeri. In general, insa, agreez idea ta. Sigur că omul isi lasa amprenta propriei mentalitati (si chiar pe cea a mentalitatii societatii din care provine sau face parte) in tot ce face. Repet: în toate acţiunile sale, inclusiv în ceea ce scrie. Un text scris poate dezvălui mentalitatea unui om, la fel cum un desen facut accidental pe colţul unei foi, ar putea vorbi despre o stare de spirit sau o predispoziţie spre ceva.
Apropo, în faptul că tu nu ai retuşat in totalitate limbajul licenţios al primului coment eu văd, de asemenea, expresia unei mentalitati. Personal, cred ca n-as fi rezistat si i-as fi “cenzurat” in totalitate prima propozitie… Probabil, ori sunt mai orgolioasa, ori am o mentalitate putin altfel, dar nu as permite, nici in gluma macar, expresia “jydo-fashista”.

Simona, da’ mie mi se pare ca a reactiona afectat la o expresie, chiar si licentioasa, a cuiva, mai ales daca e spusa intr-un context (pe care tu l-ai ratat, or portalu incerca sa joace replica tipului de pe faces.md pe care l-am citat, si nu sa ma faca pe mine jydo-fascista), nu are nimic cu respectul fata de sine. Nu cred ca limbajul licentios in sine e o problema, cu atat mai putin de mentalitate. Citeste Bukowski, s-ar putea sa vrei sa-l cenzurezi si pe el „in totalitate”.

In rest sunt de acord cu tine.

Svetlana, Socolenco

MENTALITÁTE, mentalități, s. f. Fel particular de a gândi al unui individ sau al unei colectivități. – Din fr. mentalité.

Scrisul e un mod (nu necesar unicul, doar poate cel mai evident) de a expune felul particular de a gandi al unui individ, iar faptul ca lipsa logicii in organizare caracterizeaza scrisul unor categorii sociale diverse – de la teenageri la autoritati – arata ca ar putea reflecta si felul de a gandi al unei colectivitati.

Tanya, discutabil. Gandirea logica, gandirea critica, se invata. Lectura, invatarea unor reguli de organizare a ideilor, dezbaterile, CUC, etc sunt doar cateva metode. Nimeni nu e condamnat la mediocritate.

Faptul cum ii vezi tu pe pe cei cu mentalitatea sau cu gindirea ‘destorsionata’, spune foarte mult despre cine esti si cum gindesti tu. Ori forma asta ierarhica in care un moldvean crede ca e mai bun decit celalalt (e.g. gindeste mai logic etc.) tot face parte dintr-o mentalitate.

Incepe sa-mi placa tot mai mult dezbaterea initiata de tine.

Anatolie, nu cred ca autoarea se pozitioneaza in al 9-lea cer. E cu picioarele pe pamint, iar discutia pe o astfel de tema e foarte importanta, deoarece datorita mentalitatii noastre – a poporului, in general, si a fiecarui individ in parte – noi, moldovenii, stam la coada Europei.

Anatolie, in termenii pe care ii propui tu, mie mi se pare dimpotriva infinit mai tipic pentru un moldovean sa se simta inferior si frustrat, si sa actioneze in consecinta. Asta implica inclusiv sa vada atitudini de superioritate acolo unde ele nu exista.

@blondadeladrept
Înainte de a-mi expune părerea asupra unui subiect de obicei am grijă fie să îmi împrospătez memoria, fie să mă documentez 🙂 M-am uitat și eu în DEX înainte de a posta, însă văd că ai inclus doar o singură definiție a conceptului de Mentalitate. Dar chiar și așa, felul particular de a gândi nu se judecă doar după limbaj, ci cum a zis cineva pe blog, mai degrabă după cultură. Și cum limbajul este o parte integrantă a culturii și o manifestare a acesteia… poate problema este în cultură ci nu în mentalitate? Poate înainte de a ne schimba mentalitatea, investim în cultură (cu un pic de voință), și deci, îmbunătățim și limbajul?

Apropo pentru un post pe blog, al Tanyei: abilitatea de a gîndi logic (logica dacă mai tare îți place așa) se învață (ca și toate abilitățile de fapt), nu este un lucru înnăscut.

Svetlana, eu am definit ‘mentalitatea’ (arata-mi tu o definitie mai relevanta din DEX, daca ti se pare ca am trisat si am ales-o pe cea mai convenabila 🙂 desi nu e asa). Si am explicat si felul in care se reflecta (inclusiv) in modul in care scriem. E o teorie, dar cred ca are si rezonanta practica.

Tu ai adus in joc ‘cultura’. Care cultura? Generala, politica, juridica? E randul tau sa-ti definesti termenii.

Blonda, Anatolie si ceilalti comentatori: ar fi pacat ca o discutie inceputa atit de incitant, sa degradeze in replici. Ce ziceti daca extindem subiectul si vorbim despre mentalitatea moldovenilor in general? Prin ce se deosebeste ea de a altor popoare? Ce avem noi in singe, si nu au altii? Pentru ca la nivel de fenomen colectiv eu vad mentalitatea ca pe un comportament comun care s-a sedimentat si a intrat in singe. De exemplu, stim ce e mentalitatea sovietica, de altfel, marcata de o multime de reguli si principii false, cum ar fi: statul hotaraste, individul executa intocmai; seful are intotdeauna dreptate (generat de principiul verticalitatii puterii, cind cei de jos asteapta ordine de la cei de sus si nu au dreptul sa le puna la indoiala) etc. Dar ce stim despre mentalitatea moldoveanului care a iesit din regimul sovietic si inca nu a intrat intr-un alt sistem social, sa-i zicem european? Cum gindeste un asemenea cetatean, ce e in capul lui, ce sau cine ii determina comportamentul? Voi, ce credeti?

MENTALITÁTE, mentalități, s. f. Fel particular de a gândi al unui individ sau al unei colectivități. – Din fr. mentalité.

MENTALITÁTE s. f. fel propriu de a gândi al unui individ, al unei colectivități, al unei epoci; stare de spirit, conduită.

MENTALITÁTE s. psihologie, (fig.) optică. (~ unei colectivități.)

Probabil avem un dezacord în definiții, la ce anume ne referim. Modul de a gândi, nu este gândirea în sine, ci multe multe alte mecanisme complexe. Mai este și partea cu conduita și partea cu optica sau viziunea, deci valorile personale, de grup sau altele.

Cultura în general este un termen atât de complex încât apare dificil de definit, definiția din DEX redă aproape fidel conceptul de cultură (generală, să zicem, ceea ce nu are neapărat tangență cu câte cărți se citesc și ce muzee se vizitează):

CULTÚRĂ, culturi, s. f. 1. Totalitatea valorilor materiale și spirituale create de omenire și a instituțiilor necesare pentru comunicarea acestor valori. ♦ Faptul de a poseda cunoștințe variate în diverse domenii; totalitatea acestor cunoștințe; nivel (ridicat) de dezvoltare intelectuală la care ajunge cineva.

CULTÚRĂ1 s. f. 1. totalitatea valorilor materiale și spirituale create de omenire în decursul vremurilor. ◊ totalitatea cunoștințelor din diverse domenii pe care le posedă cineva; dezvoltare intelectuală a cuiva. ♦ ~ generală = ansamblu de cunoștințe necesare unui individ în viața zilnică; ~ de masă = ansamblu de cunoștințe și de valori cu care masele vin în contact prin participare creatoare sau prin asimilare. 2. (arheol.) totalitatea vestigiilor materiale și spirituale păstrate, prin intermediul cărora poate fi reconstituită imaginea comunității omenești dintr-o anumită epocă.

Atunci când zic cultură, eu personal mă refer implicit la prima parte a definiției din DEX (totalitatea valorilor materiale și spirituale create de omenire în decursul vremurilor.).

Îs de acord cu Simona :). Dar oricum nu era pericol de replici, ca doar suntem purtătorii unei noi mentalități, sau nu 😉 ? Îs interesante întrebările tale, Simona. Îmi articulez o opinie acum…

Interesante discutii purtati aici…Dar nimeni nu si-a pus intrebarea,de unde aparea mentatlitatea,cultura,complexele moldovenilor?Daca e sa comparam cu alte popoare,sintem cam la acelasi nivel cu cei din Romania,Serbia,Bulgaria,Bielorusia,Ucraina,etc…Toate aceste tari se socot ortodoxe,insa daca te uti,acel care se socoate ortodox comite cele mai multe crime: omoruri,tilharii,furturi,delapidari,etc,etc…
Uitati-ve la tarile protestante,care e procentajul crimei organizate in aceste tari,cum traieste lumea si cum respecta pe ceilalti…Cred ca de aici vine si diferenta in mentalitate,gindire,cultura,etc,etc…

Observ ca se scrie ‘ei, ei, ei’ moldovenii, nu ei dar ‘noi’ moldovenii avem uite asa tip de mentalitate etc. In ceea ce priveste inferioritate/superioritate.
Eu imi zic intotdeauna nu te crede ca esti mai bun ca altii si nici mai rau ca altii.
Plus la asta vad o forma tipica destorsionata de a vedea lucruri in niste detalii ipocrite de exemplu daca se scriu cuvintele prin cratima sau se scrie logic. Proafa de limba romana la batut cu batul pe Mihai, si eu ii spun ca asta este absolut incorect etc. dar ea in replica intr-o romana elevata imi spune ca ea este cea mai buna profesoara de limba romana din scoala, dar oare ce este educatie?! Esenta lipseste. Ma tem ca blonda de la drept sufera de aceasi boala.

Svetlana, mie mi se pare ca termenul asta de „cultura”, in definitia ta, e atat de larg incat efectiv orice poate sa se afle in relatie cu el 🙂 inclusiv felul nostru de a scrie sau chiar cel de a gandi, in intregime.

Deci in final, nu vad cum asta contrazice teoria mea. Felul de a scrie poate sa fie in legatura si cu cultura si cu mentalitatea, iar daca a doua se include in prima – atunci cu atat mai mult.

@blondadeladrept
Asa si este, ai remarcat corect, toate deriva din cultura si sunt in relatie cu ea. Apropo, nu eu am nascocit definitia, deci nu e a mea, eu am postat-o. Nu am avut intentia de a-ti contrazice teoria, ci mai degraba, am vrut sa specific niste lucruri. Mai pe scurt, ai dreptate 😉

@Nu_conteaza_cine
Nici pe seama religiei nu se pot pune toate „pacatele” unui popor 🙂 Este adevarat, religia are o mare importanta in a ne conditiona modul de a gandi si comportamentul, dar pe departe nu este unicul si nici cel mai important. Ceea ce ne deosebeste pe noi de alte popoare este ca am ramas fara nucleu, fara radacini, atunci cand nobilimea, intelectualitatea si burghezimea a fost ucisa si deportata stim noi de cine… am fost lipsiti de cei care au rolul de a consolida si de a propaga identitatea nationala, verticalitatea, moralitatea, etc etc. Probabil ne-a lipsit dintotdeauna acest nucleu, sau daca a fost, nu a ajuns sa se solodifice, datorita faptului ca de cand ne-am stabilit pe fasia asta de pamant (actuala Basarabie), am fost dintotdeauna sub influente straine (romani, huni, mongoli, unguri, polonezi, turci, rusi…). Probabil am ajuns sa nu mai stim cine suntem, am ajuns fara „coloana vertebrala” din cauza instabilitatii si diverselor influente. Acum, in momentul in care trebuie sa luam o hotarare, suntem divizati in jumatate, unii uitand cine au fost (sau poate nu au stiut niciodata) inainte de Drapelul Rosu, uitand ca nimeni din popoarele care ne-au influentat nu a facut ce a facut puterea sovietica, si anume, ne-au taiat radacinile…

Svetlana, ma bucur ca am dat de compromis :). Merci de comentarii si mai treci.

(influenta straina a romanilor sau românilor?)

a romanilor, că din cate știu români pe vremea ceia încă nu erau 😉 ș-apoi românii nu ne sunt străini, așa că…

Pai asa reiesea si din context, dar am simtit nevoia incontrolabila sa intreb, totusi 🙂 Merci.

Vad ca pentru unii definitiile din DEX conteaza mai mult decit felul in care intelege singur anumite notiuni. Ce este mentalitatea? Mentalitatea nu este doar un fel particular de a gindi, dar este ca o axa in gindirea noastra, o axa in jurul careia graviteaza gindurile noastre. Mentalitatea unei persoane are functia axiomelor lui Euclid in geometrie si postulatelor in mecanica cuantica. Care este mentalitatea homo-sovieticus? Oare nu au ei niste idei fixe, dar distorsionate, pentru ca asa li s-a inoculat inca de mici? Deci nu cautati definitii in DEX, incercati singuri sa gasiti intelesuri. Succes!

Sunt de acord cu gandurile expuse in articol. Consider ca modul in care cineva isi articuleaza in scris gandurile spune extrem de multe despre persoana in cauza.

Iertata-mi fie nedorinta da a ma implica in polemici. Spun doar atat: gandirea logica se invata. Logica poate fi definita ca studiul principiilor pe care se bazeaza o forma corecta de argumentare, respectiv gandire.

Asta e realitatea la noi… Trebuie sa treaca citeva sute de ani ca sa se schimbe…

Da… asa este

Lasă un răspuns

